Voor en door jongeren met reuma
Bij reuma is het belangrijk keuzes te maken omdat dit gevolgen kan hebben op hoe je je voelt
Een zelfmanager is zich bewust van de keuzes die hij of zij maakt
Om je keuzes duidelijk te maken is het goed om te weten welke stijl van communiceren bij je past
Om een keuze te maken is het handig om een lijstje te maken met alle voor- en nadelen
Laat je bij je keuzes leiden door jouw doelen, niet de wensen van anderen
Trek je net genomen besluit niet in snel in twijfel, maar geniet van het feit dat je een keuze hebt gemaakt

Keuzes maken

 

Je maakt de hele dag door keuzes. Wat je eet, wat je draagt, welke make-up je op doet, of je nu met de fiets of met de bus naar school gaat. Simpele keuzes die iedereen kent. Als je reuma hebt, is het maken van keuzes belangrijk omdat dit gevolgen kan hebben op hoe je voelt. Denk bijvoorbeeld maar aan of je wel of niet mee uitgaat, terwijl je niet fit voelt. Kies je ervoor om een rustig avondje op de bank te blijven of ga je toch mee (terwijl je weet dat je de volgende dag je nog beroerder kan voelen).

 

Keuzes maken en zelfmanagement
Een zelfmanager is zich bewust van de keuzes die hij maakt. Hij denkt hierover na, maakt een afweging en aanvaardt de gevolgen van zijn keuzes. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Keuzes zijn vaak een optelsom van ratio (wat je weet) en intuïtie (wat je voelt). Mensen die slecht kunnen kiezen hebben vaak moeite met fouten maken en/of willen een allemansvriend zijn.

 

Hoe maak je eigenlijk een keuze? Hier zijn wat tips voor het maken van een keuze.

 

  1. Lijstjes, lijstjes en nog eens lijstje
    Maak een lijstje met alle voor en nadelen. Het lijstje wat het langste is, wint
  2. Kies gewoon
    Zonder na te denken, zeg je dat je voor optie één gaat. Daarna wacht je rustig af. Geeft deze keuze je een fijner gevoel? Ben je er gerust op? Dan was het de juiste. Anders kun je nog switchen.
  3. Don’t be scared
    Anderen zullen sowieso een mening hebben over jouw beslissing. Maar daarom zijn zij jou niet. Jij bent degene die met de keuze moet leven en zij kunnen niets anders dan dat accepteren. Maken ze je toch weer aan het twijfelen? Bedenk je de reden waarom zij er zo tegen zijn. Waarschijnlijk uit eigenbelang of omdat ze er een risico in zien.
  4. Niet twijfelen maar doen
    Trek je net genomen besluit niet steeds opnieuw in twijfel, bang de foute keuze te hebben gemaakt. Maar geniet van het feit dát je een keuze hebt gemaakt en bewust (rationeel of intuïtief).
  5. Wat wil ik
    Laat je bij keuzes leiden door joúw doelen, niet de wensen van anderen. Anders wordt je ingezet in plannen van een ander en worden keuzen vóór je gemaakt.
  6. Bij twijfel…
    Bij twijfel, kies en doe daarna even niets en laat los. Zie wat er gebeurt. Geeft het rust, dan heb je de juiste beslissing genomen, geeft het onrust, wijzig dan je koers.
  7. Alles is nog mogelijk
    Veel besluiten zijn niet definitief, je kunt dus altijd wijzigen. Onomkeerbare besluiten kun je alleen bijschaven. Maar veel keuzes lijken definitiever dan ze zijn. 
  8. Stel de vraag WAAROM 5 keer achter elkaar.
    De echte reden van je keuze komt dan boven drijven. Je stelt of 5 keer exact dezelfde vraag, of vraag door op het antwoord: “waarom wil ik nou eigenlijk mee gaan stappen terwijl ik mij zo moe voel”, “omdat ik niet wil dat zij mij zielig vinden”, “waarom is het zo belangrijk wat zij van mij vinden” etc. Dan kom je makkelijker bij de basis van je keuze of zelf onderliggende overtuiging.

 

Keuzes maken en communiceren
Om je keuzes duidelijk te maken, is het goed om wat meer te weten over jezelf maar ook over welke stijl van communiceren bij jou past.
Eigenlijk heeft iedereen zijn eigen stijl van communiceren. Grofweg herkennen we 4 stijlen.
1. Directief: je neemt graag de leiding in een gesprek, je bent besluitvaardig en je zegt waar het op staat
2. Expressief: je bent openhartig, emotioneel, impulsief
3. Coöperatief: je werkt graag samen, bemiddelend en behulpzaam
4. Beschouwend: beheerst, grondig, eerst denken dan reageren.

Het is goed om te weten welke stijl jouw het meest jouw omschrijft. Dan kan per situatie verschillen maar over het algemeen herken je wel één stijl.

Je kunt je ook voorstellen dat sommige stijlen met elkaar kunnen botsen. Bijvoorbeeld een persoon met een directieve communicatiestijl (snel, openhartig) en een persoon met een beschouwende communicatiestijl (eerst even nadenken en dan reageren).