Voor en door jongeren met reuma
Bijna iedereen met reuma heeft pijn. Hoe iedereen er mee omgaat verschilt.
Pijn kan onder andere ontstaan omdat je gewrichten en/of weefsels ontstoken of beschadigd zijn.
Kou helpt als je gewrichten warm, dik of rood zijn. De zwelling en de ontsteking wordt minder.
Warmte helpt als je pijn hebt door gespannen spieren en spierstijfheid. Gebruik warmte als je weinig of geen ontstekingen hebt.
Neem je medicijnen volgens afspraak in, dan is de kans kleiner dat er pijn ontstaat.
Marloes "Zodra ik pijn heb aan mijn rug probeer ik rust te nemen en neem ik extra medicatie."- Marloes

Pijn
Reuma heeft een grote invloed op je leven. Als het tegen zit, houd je lange tijd klachten. Misschien wel voor altijd. Het is logisch dat je daar af en toe flink chagerijnig van wordt. Pijn is vaak het eerste signaal dat er iets mis is. Bijna iedereen met reuma heeft ermee te maken, maar ieder mens ervaart pijn op zijn/haar eigen manier. Je voelt dat je lichaam niet helemaal in orde is, maar je wilt zo normaal mogelijk blijven functioneren. Pijn is dan een gemene spelbreker.

 

 

 

Oorzaken van pijn

  • Je gewrichten en/of de weefsels eromheen zijn ontstoken/beschadigd.
  • De behandeling van je reuma heeft weinig effect.
  • Je neemt je medicijnen onregelmatig in.
  • Je slaapt slecht; als je pijn hebt slaap je vaak slecht. Slaapgebrek maakt de pijn erger. Als je niet goed slaapt, kun je de pijn ook moeilijker verdragen.
  • Je hebt last van stress, ongerustheid, boosheid, frustratie, somberheid; dit zijn normale reacties als je langere tijd pijn hebt. Deze gevoelens hebben invloed op hoe je pijn ervaart. Als je gespannen, boos of gestrest bent, wordt de pijn vaak erger.
  • Je hebt gespannen en zwakke spieren; bij reuma heb je ontstoken gewrichten. Je lichaam probeert die gewrichten te beschermen door de spieren er omheen aan te spannen. In een spier die langdurig gespannen is, ontstaat een opeenhoping van melkzuur. Daardoor krijg je (spier)pijn. Bij pijn heb je de neiging om je gewrichten te ontzien en zo min mogelijk te bewegen. Maar als je weinig beweegt, wordt je spier zwakker. Een zwakke spier kan zich minder goed aanspannen om je gewricht te beschermen. Daardoor krijg je meer pijn, je gaat minder bewegen en de vicieuze circel is rond.

 

Wat doe je tegen pijn?

Je kunt op verschillende manieren je pijn wegnemen of verminderen. Hieronder lees je een aantal tips.

 

Je kunt pijnklachten verminderen door kou

  • Soms is het prettig om kou te gebruiken. IJs verdooft de zenuwen die pijnsignalen doorgeven. Wanneer je gewrichten warm, dik of rood zijn, kan kou verlichting geven. Door de kou is er minder bloedtoevoer naar het pijnlijke gebied. Daardoor worden de zwelling en de ontsteking minder.
  • Gebruik bijvoorbeeld een bevroren zak groenten (bijvoorbeeld doperwtjes), een bevoren icepack (te koop bij de drogist of apotheek) of plastic zakjes met ijsblokjes.
  • Let op: Zorg dat je huid nooit direct in contact komt met het ijs-element. Leg er een washandje of een theedoek tussen. Door de kou kan je huid “verbranden”.
  • Gebruik de kou hulpmiddelen niet langer dan 15 minuten per keer, niet vaker dan 4 keer per dag, met minimaal een uur tussenpauze.

 

Zorg voor een goede balans tussen activiteit en rust

  • Je hebt tijd nodig om te herstellen van vermoeiende activiteiten. Houd daar rekening mee.
  • Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen rust en dingen doen. Je wilt bijvoorbeeld een avondje stappen – zorg er dan voor dat je het de dag erna rustig aan kunt doen.
  • Zeg niet: Ik kan niet naar de disco, maar kijk naar wat wél mogelijk is. Urenlang dansen gaat misschien niet, maar je kunt wel mee!

 

Neem je medicijnen in volgens afspraak

  • Bij reuma en de pijn die daarbij hoort, krijg je meestal een combinatie van behandelingen. Met medicijnen én fysiotherapie bijvoorbeeld.
  • Het is belangrijk dat je die medicijnen inneemt volgens afspraak.
  • Neem contact op met je arts als je vragen hebt over je medicijnen, of als je twijfelt aan de werking ervan. Bij sommige medicijnen duurt het even voordat je effect merkt.
  • Vraag van tevoren wat je kunt verwachten als je een nieuw medicijn krijgt.
  • Soms is het innemen van je medicijnen lastig vol te houden. Daar vind je een aantal tips voor onder medicijnen.

 

Je kunt pijnklachten verminderen door warmte

  • Warmte helpt als je pijn hebt door gespannen spieren en spierstijfheid.
  • Warmte verbetert de bloedtoevoer naar de huid en de spieren rondom het pijnlijke gebied.
  • Gebruik warmte alleen als je op dat moment weinig of geen ontstekingen hebt.
  • Neem bijvoorbeeld een warm bad of douche of gebruik een warmwaterkruik. Je kunt ook eens naar de sauna gaan of zwemmen in een warmwater zwembad.
  • Bij de drogist of apotheek zijn ook hotpacks te koop, deze kun je opwarmen in de magnetron of in een pan water.
  • Gebruik de warmtehulpmiddelen niet langer dan 15 minuten per keer, niet meer dan vier keer per dag en met minimaal een uur tussenpauze.

 

Praat erover

  • Bespreek met je arts waar je pijn hebt, wanneer je pijn hebt, hoe je ermee omgaat en wat voor gevoel het je geeft.
  • Vraag of je voor een inspannende activiteit of gebeurtenis meer pijnstillende medicijnen mag innemen.
  • Vraag hoe je met de inname-tijden van je medicijnen kunt schuiven.
  • Bespreek met je reumaverpleegkundige / transitiecoördinator of je verschillende behandelingen goed op elkaar zijn afgestemd.